De VOMI Academie hielp BrandSafway bij een eigen ontwikkelingstraject voor medewerkers: ‘We willen mensen boeien en binden door persoonlijke ontwikkeling’

Om medewerkers te boeien en binden heeft BrandSafway global voor 2023 de prioriteit talent + cultuur benoemd. Als onderdeel hiervan heeft BrandSafway samen met de VOMI Academie een eigen ontwikkelingstraject gemaakt voor ambitieuze, leergierige en enthousiaste Young Talents. Donderdag 11 mei was de kick-off. “We willen mensen de kans bieden zich te ontwikkelen en zijn van mening dat dit ook de verbinding met het bedrijf versterkt, een gemeenschappelijk belang.”

Het is een uitdaging die bijna elk bedrijf in de proces- en maakindustrie heeft: hoe kun je medewerkers boeien en binden en tegelijkertijd de bedrijfscultuur versterken? Dat geldt ook voor BrandSafway, een wereldwijde leverancier van gespecialiseerde diensten, waaronder steigerbouw, rope-acces, hoogwerkerverhuur, isolatie, stralen/conserveren, bekistingen en ondersteuningen voor de industriële en infrastructurele markten.

Uitdagend ontwikkelingsprogramma
“Wij hebben veel talentvolle medewerkers die we graag behouden voor het bedrijf”, vertelt Jack Lenssen. Als Business Improvement manager van BrandSafway houdt hij zich onder meer bezig met talentontwikkeling. “Het idee ontstond dat het goed zou zijn als zij een uitdagend programma kunnen volgen. Een programma waardoor zij zich ontwikkelen als professional en waardoor er ook meer verbinding met het bedrijf ontstaat. Ze moeten er door geboeid worden. Enthousiast raken. En iets nieuws leren.”

In samenwerking met de VOMI Academie is er een op maat gemaakt programma ontwikkeld. Dit ontwikkelingstraject duurt een jaar en bestaat uit drie hoofdlijnen: ‘ik als professional’, ‘ik als professional en mijn team’ en ‘ik als professional en mijn organisatie’. De deelnemers ontwikkelen zich op het gebied van leiderschap, communicatie, projectontwikkeling en contractmanagement. Ook staan onderwerpen als zelfinzicht, zelfreflectie, ontwikkelkansen en valkuilen op de agenda.

Soft skills
Het ontwikkelingstraject richt zich dus vooral op soft skills. “Communicatie is een onderwerp dat we heel belangrijk vinden”, zegt Lenssen. “Waar je ook zit binnen het bedrijf, communicatie is essentieel. Hoe communiceer je met je collega’s? Met je stakeholders? Er zitten juist geen vakinhoudelijke trainingen in.”

Tijdens het traject leren de deelnemers ook het bedrijf beter kennen. “Mijn eigen ervaring is dat als je interne trainingen hebt gevolgd en je een langere tijd met elkaar bezig bent geweest, je elkaar als collega’s makkelijker blijft vinden. Ook als de fysieke afstand groot is. Er ontstaat meer verbondenheid binnen en met het bedrijf.”

Intensief proces
Het ontwikkelingstraject van BrandSafway is ontstaan na een intensief proces met de VOMI Academie. “We kenden de VOMI Academie, doordat medewerkers er eerder al trainingen en opleidingen hebben gevolgd. Nu wilden we graag een eigen, op maat gemaakt ontwikkelingsprogramma. We hebben ze daarom gevraagd om met ons mee te denken, waarna we meerdere transparante gesprekken hebben gevoerd. Uiteindelijk is er een raamwerk ontstaan.”

Dat raamwerk is nog steeds niet helemaal ingevuld. Dat gebeurt tijdens het traject. “We willen dat de cultuur van BrandSafway goed terugkomt. Daarvoor is het idee dat sommige masterclasses gegeven worden door onze eigen mensen. Daarover zijn we nog met elkaar in gesprek.”

Kick-off
Donderdag 11 mei is het ontwikkelingstraject afgetrapt. Op basis van gesprekken zijn er twaalf gemotiveerde mensen geselecteerd die starten met het programma. Lenssen: “Ze komen vanuit alle richtingen; finance, inkoop, operationeel, HR, engineering en zijn allemaal een belangrijk onderdeel van de toekomst van BrandSafway.

Het ontwikkelingstraject moet één van de antwoorden zijn op de vraag hoe mensen geboeid en gebonden kunnen blijven tijdens hun carrière. “De kansen om van baan te wisselen zijn ook groot, zeker als je goed opgeleid bent en de juiste skills bezit. Met dit eigen ontwikkelingstraject willen we mensen blijven uitdagen en de kans bieden om te groeien. En we denken dat dit helpt om je prettig te voelen in je werkomgeving, omdat je ook het bedrijf en je collega’s beter leert kennen. Een win-win situatie voor medewerker en bedrijf!.”