Dag 1: 25 november 2025
Dag 2: 2 december 2025
Leidinggeven aan kleine groepen (MIM I)
Training
Startdata
Op dit moment is deze training nog niet gepland in Amsterdam. Heb je hier interesse in? Neem dan contact met ons op: 026 202 05 02 of mail naar info@vomiacademie.nl
Op dit moment is deze training nog niet gepland in Noord-Nederland. Heb je hier interesse in? Neem dan contact met ons op: 026 202 05 02 of mail naar info@vomiacademie.nl
ContactOp dit moment is deze training nog niet gepland in Zuid-Nederland. Heb je hier interesse in? Neem dan contact met ons op: 026 202 05 02 of mail naar info@vomiacademie.nl
ContactOp dit moment is deze training nog niet gepland in Zeeland. Heb je hier interesse in? Neem dan contact met ons op: 026 202 05 02 of mail naar info@vomiacademie.nl
ContactInformatie
Over de training
Organisaties verliezen jaarlijks veel geld door ‘meer- en minderwerk’, waardoor dit onderwerp nummer één is dat bij projecten tot discussies leidt met de opdrachtgever. Een goede communicatie met alle stakeholders is hierbij van essentieel belang. Deze training leert jou wat meer- en minderwerk inhoudt en geeft jou de benodigde handvatten om een gesprek naar een positief resultaat te sturen, zonder dat het de relatie met de opdrachtgever schaadt.
Goede verantwoording meer- en minderwerk
Sturen naar positief resultaat
Communicatie met stakeholders
Voor wie
- Vakmensen die in aanraking komen met meer- en minderwerk
- Vakmensen die te maken hebben met afspraken tussen opdrachtgevers en aannemers, zoals calculators, werkvoorbereiders, uitvoerders, projectleiders en toezichthouders
Programma
Bewustwording – Wat is meer- en minderwerk?
- Wat neem je wel en niet mee binnen de calculatie?
- Wanneer is het meer- en minderwerk?
- Het proces inrichten.
- Afbakening van het werk (signaleren, registreren en afhandelen)
- Klantgericht versus klantgezwicht
Gesprek over meer- en minderwerk
- Gedrag van jouw gesprekspartner begrijpen
- Gedrag van jouw gesprekspartner beïnvloeden
- Impact van meerwerk (Best Case- Worse Case Management)
- Omgaan met lastige situaties
- Een “commercieel” gesprek voeren
- Sturen naar een positief resultaat
Resultaat
- Je hebt inzicht in de gevolgen van meer- en minderwerk
- Je kunt het belang van een goede verantwoording van meer- of minderwerk overbrengen op jouw team
- Je kunt een Best Case- Worst Case Management Case opstellen
- Je bent in staat een goed onderbouwd gesprek met de klant te voeren over meer- en minderwerk
- Je maakt betere en completere aanbiedingen voor meerwerk
In de praktijk
“‘De training heb ik als prettig ervaren en ik heb hem zelfs aangeraden bij mijn collega’s. Zo heb ik geleerd om vroegtijdig meerwerk te signaleren. Hoe eerder je het signaleert, hoe beter. Daarnaast heb ik geleerd wanneer je dit signaleert dat het goed is om dit te benoemen, te beschrijven en je er daarna een prijs aan kunt hangen om er zo duidelijk, eerlijk en transparant over te kunnen zijn.”
Roger Scheeren • Projectleider