FOMO (Fear of Missing Out) is zo’n typische uitdrukking die veel op sociale media wordt gebruikt. Het is de angst die pubers en jongvolwassenen aan hun telefoon gekluisterd houdt, omdat ze vrezen dat ze ergens een (nog leuker) feestje missen.
De VOMI Academie heeft een paar maanden geleden een Visie Groep-bijeenkomst gehouden voor een aantal relaties, met als onderwerp: generatieverschillen op de werkvloer. In een interactieve workshop onder leiding van Roelle van Esch van Get your Grip, werden de verschillende generaties belicht en waarom zij zich gedragen, zoals ze doen.
Generatieverschillen
Het werd een middag van herkenning én van eyeopeners. Het werd opeens duidelijk waarom de jongere collega’s op vrijdagmiddag klokslag 5 uur hun werktelefoon uitzetten. En ook waarom ze überhaupt twee telefoons hebben. Generatie Z (zeg maar de jongvolwassenen van nu) hecht veel meer waarde aan de balans tussen privé en zakelijk.
Mijn generatie, de babyboomers, geboren vóór 1965, vindt het volstrekt normaal om ook buiten de kantooruren met werk bezig te zijn, of in elk geval er voor beschikbaar te zijn. Was je dat indertijd niet, dan werd er openlijk getwijfeld aan je commitment en verliep je verdere carrière op zijn best horizontaal.
Hypes
Eén van de andere verschillen tussen Gen Z’ers en babyboomers is de neiging van jongeren om mee te gaan in ontwikkelingen, die zich vooral aandienen via sociale media. Zij zijn met dit fenomeen van kinds af aan opgegroeid. Razendsnel verspreiden hypes zich (en doven overigens even snel weer).
Voor de gemiddelde babyboomer, die opgegroeid is in de tijd dat tv nog als verderfelijk werd gezien (“lees toch een boek”) is het allemaal amper bij te houden. Vandaar dat babyboomers bij nieuwe ontwikkelingen vaak een houding aannemen van: ‘het zal mijn tijd wel duren’.
De babyboomers gaan er dan ook prat op dat ze zich niet gek laten maken door modegrillen, de waan van de dag en eendagsvliegen. Toch vraag ik me af of er wel zo veel verschil is tussen generatie Z en de babyboomers. Die laatsten laten zich misschien niet snel verleiden door ontwikkelingen op sociale media, maar ook zij zijn beïnvloedbaar en gevoelig voor nieuwigheden. Alleen de wijze waarop zaken de babyboomers bereiken, is anders.
Vernieuwende aanpak babyboomers
De sociale wereld van de babyboomers zijn de netwerkbijeenkomsten, beurzen en symposia. In de loop der jaren zijn er heel wat hypes geweest. Dan had je zo’n periode, waarin een bepaald onderwerp ‘hot’ was, bijvoorbeeld een vernieuwende aanpak van een onderhoudstop. Op elke bijeenkomst stond zo’n onderwerp dan op de agenda, waarbij vooral werd opgeroepen om dit als sector breed op te pakken. Maar hoe goed de vernieuwing ook was, na verloop van tijd was het nieuwtje eraf en de sector brede aanpak strandde uiteindelijk. Alleen al de gedachte dat mogelijk de vrij marktwerking kon worden beperkt, smoorde een idee vaak al in de kiem, waardoor goede ideeën om commercieel of juridische argumenten geen kans kregen.
AI
Momenteel zien we in het werkgebied van de VOMI Academie, ruim gezegd de HRD-services, ook een aantal ontwikkelingen die ‘hot’ zijn. Ik bedoel dan met name digitalisering (E-learning) en in het verlengde daarvan: AI. Iedereen vindt er wat van en iedereen is ermee bezig. Wilde scenario’s doen de ronde, het einde van traditioneel leren is al voorspeld. Dat wil zeggen: het klassikaal overdragen van kennis. Ik onderschrijf dat E-learning en AI grote impact gaan hebben op de wijze waarop we kennis overdragen en vaardigheden ontwikkelen.
Menselijke interacties
Maar als ik de recente ontwikkelingen wat breder bekijk, zie ik ook dat er veel behoefte is aan communicatieve vaardigheden. De menselijke interactie en de wijze van samenwerken blijven namelijk het succes bepalen. En het ontwikkelen van dit soort vaardigheden zie ik nog niet snel in een E-learning module passen.
Daarom zie ik E-learning en AI voorlopig vooral als belangrijke aanvullingen op de wijze waarop leren, kennisoverdracht en de ontwikkeling van vaardigheden plaatsvinden. Maar wat verder in de toekomst zullen er zeker grote veranderingen komen. Over 10 jaar kan ons portofolio met opleidingen er weleens heel anders uitzien.
Traditioneel opleiden
Als VOMI Academie bereiden we ons actief voor op die toekomst. E-learning en AI-tools zullen ongetwijfeld een deel van ons huidige aanbod zeker beïnvloeden en wellicht vervangen. Tegelijkertijd zien we ook nog een toekomst in traditioneel opleiden, met name omdat de communicatieve vaardigheden cruciaal zijn en misschien wel steeds belangrijker worden.
Vol gas inzetten op AI, om te voorkomen dat we de boot missen, gaat ons daarom te ver. Wat dat betreft hebben wij geen last van FOMO, ook al omdat angst een slechte raadgever is. Ik zou onze houding meer kwalificeren als ‘alertness to avoid missing out’ (ATAMO).
Geschreven door: Mark Ammerdorffer, mededirecteur van de VOMI Academie