Mark Ammerdorffer – strategisch adviseur VOMI & mededirecteur VOMI Academie vertelt: De uitvoering is het visitekaartje van de veiligheidsprestaties

Mark Ammerdorffer
strategisch adviseur VOMI & mededirecteur VOMI Academie

Wie enige tijd werkzaam is in de onderhoudsketen van de Nederlandse (proces)industrie, kan een aantal belangrijke ontwikkelingen niet zijn ontgaan. Eén van de ontwikkelingen is dat er steeds meer verantwoordelijkheden bij de opdrachtnemer ofwel de contractor komt te liggen. Zoals op het gebied van veiligheid. Dat al het contractorpersoneel een VCA-diploma heeft en keurig de PBM’s draagt is allang niet meer voldoende. Van de contractor wordt verwacht dat deze proactief meedenkt. Door mogelijke veiligheidsissues tijdig te onderkennen, te anticiperen op incidenten en assertief genoeg te zijn om zo nodig de opdrachtgever aan te spreken, indien deze zelf te kort mocht schieten.

Het hebben van goede vakmensen is dan wel een voorwaarde, maar zeker geen garantie meer voor succes. Deze ontwikkelingen vereisen natuurlijk hele andere vaardigheden van de medewerkers van de contractors.

Wat betekent dit voor de uitvoering?
Ten eerste betekent dit dat individuele medewerkers naast hun vakmanschap over aanvullende vaardigheden dienen te beschikken, met name op de plant. Juist de uitvoerenden en de operationeel leidinggevenden zijn het visitekaartje van het bedrijf. De veiligheidsperformance wordt op de plant gemaakt en niet achter het bureau. Houding en gedrag zijn hierin bepalend. Om veiligheid als voorbeeld te nemen: worden incidenten gemeld? En zo ja, hoe worden ze gemeld? Wordt er geanticipeerd op mogelijke knelpunten, wordt daar over gecommuniceerd en hoe? Ten tweede betekent dit dat het middenkader en hoger management de rol van de uitvoering moeten faciliteren.

Door aanvullende vaardigheden van de uitvoerende medewerkers voorkom je rework
Er wordt dus een proactieve meedenkende houding verwacht van de uitvoerende medewerkers. Die zich bewust is van zijn of haar bijdragen aan de opdracht en de veiligheidsprestaties en zich niet alleen blindstaart op zijn eigen doel. First time right is een veel gebuikt begrip in de keten, en begrijpelijk. Het is voor de organisatie en de opdrachtgever veel prettiger wanneer de afhandeling snel en in één keer goed gaat. Dat is een heel ander verhaal voor de opdrachtgever dan het herstellen (kosten en tijd) van fouten die hadden kunnen voorkomen.

Door betere voorbereiding, communicatie, leidinggevende skills en een proactieve houding van de medewerkers kun je hier tijdig op anticiperen op de plant. Zo dragen zij bij aan een beter projectresultaat en het belangrijkste; zo voorkom je zowel rework als veiligheidsincidenten.
Do it right the first time!”

Invulling geven aan de leerbehoeften
De VOMI Academie geeft invulling aan deze leerbehoeften door de trainingen MIM I & MIM II voor de operationele medewerkers die net een stapje hoger willen en leidinggevenden. Door onder andere rollenspellen en werken met communicatiestijlen gaan deelnemers aan de slag met hun rol als leidinggevende en staan het (inter)actief leren en de basisvaardigheden van communicatie hierbij centraal.

– Mark Ammerdorffer