Interview Gregory Groen | Ijmond Transport Group

“Je kan alles bereiken wat je wil, als je zelf maar doorzet en in jezelf gelooft.”

Gregory Groen (42) is inmiddels één jaar directeur operations bij IJmond Transport Groep. Zijn carrière barst van groei en ontwikkeling. Hij begon als cleaner, werd toen chauffeur/machinist en ontwikkelde zich door binnen verschillende organisaties. “Mijn motivatie komt voort uit de afwijzingen die ik in het verleden heb gehad.” Ook binnen de organisatie waar hij nu werkt staat leren en ontwikkelen hoog in het vaandel. Hij deelt zijn verhaal en visie op leren en ontwikkelen.

Wat is IJTG voor bedrijf?
“We zijn gespecialiseerd in vele soorten transport: van geconditioneerd transport voor medische producten tot bulk, gevaarlijke stoffen (ADR) en wegvervoer voor rollen staal met gewichten tot 100.000 kilo. We hebben verschillende dependances, zoals in Beverwijk, Born, Deventer en Rotterdam.”

“Zo verzorgen we bijvoorbeeld al het transport voor Tata Steel, inclusief het kiepertransport dat dag en nacht door gaat. Transport is een essentieel onderdeel van hun productieproces. Heel zwart wit gezegd: als wij niet rijden dan staan alle fabrieken stil. Daarnaast zijn we ook onderdeel van het recyclen bij Tata Steel. We verwijderen schootbakken uit de fabrieken. Dat doen we met portaalwagens en met multilift wagens.”

Kun je ons eens meenemen in jouw leerpad?
“Ik begon bij REYM als cleaner en ben toen doorgegroeid naar chauffeur, senior machinist en naar voorman. Vervolgens maakte ik de stap naar planner, uitvoerder en uiteindelijk projectmanager. Ik heb me tussendoor nog bijgeschoold op het gebied van veiligheid (MVK diploma). Vervolgens zat ik 11/12 jaar bij REYM en zat ik helemaal in mijn comfortzone, omdat ik het hele proces doorlopen had. Toen dacht ik bij mezelf: ik ben veel te jong om achterover te gaan leunen en tot mijn pensioen op deze wijze uit te zitten. Dus trok ik de stoute schoenen aan en ben ik naar Suez gegaan.”

 

‘Ik ben veel te jong om achterover te gaan leunen en tot mijn pensioen op deze wijze uit te zitten. Dus trok ik de stoute schoenen aan en ben ik naar Suez gegaan.”

 

“Bij Suez werd ik transportmanager en was verantwoordelijk voor de afdeling planning in Zuid-West. Na een jaar kreeg ik de kans om manager te worden van de transportmanagers. Terwijl ik akkoord had gegeven op deze functie bij Suez, klopte REYM weer bij me aan. Zij hadden een contract met Tata Steel gesloten en zagen in mij de juiste kandidaat als business-unitmanager. Dat heb ik drie jaar gedaan, maar na die drie jaar waren er geen doorgroeimogelijkheden meer. Dus nam ik opnieuw het initiatief en ging op zoek naar nieuwe kansen buiten de organisatie. Zo kwam IJTG op mijn pad en werd ik Directeur Operations.”

Die groei die je hebt meegemaakt kwam dat vanuit jezelf of werd dat intern aangemoedigd?
“Dan kom je gelijk bij mijn eigen levensmotto: kansen krijg je niet maar moet je opeisen. Daar komen mijn drijfveren ook echt vandaan. Ik ben in het begin van mijn loopbaan veel afgewezen. Waar de meesten bij de pakken gingen neerzitten , stelde ik een waarom vraag terug en wat heb ik nodig om daar wel te komen? Daar schrokken ze dan van. Vervolgens ging ik de gepaste opleidingen volgen, zodat ze niet meer om mij heen konden. Het is dus niet allemaal vanzelfsprekend; ik heb zelf initiatief moeten nemen.”

 

“Mijn levensmotto: kansen krijg je niet maar moet je opeisen.”

 

Ben je jezelf op dit moment ook nog aan het ontwikkelen, ondanks de stappen die je al hebt gemaakt?
“Ik kon vroeger redelijk leren, maar ik was al jong vader geworden en had ik andere prioriteiten. Daarom volg ik nu de opleiding bachelor hbo Bedrijfskunde. Normaal duurt deze opleiding vier jaar, maar ik doe het in twee jaar. Ik heb een vrijstelling gekregen, omdat ik al een senior managementfunctie heb. Ik heb hiervoor een assessment moeten doen en een portfolio moeten maken. Het is wel lastig, want ik dacht dat doe ik er wel even bij maar dat heb ik onderschat. Ik heb wel wat slapeloze nachten gehad.”

 

“Ik heb wel wat slapeloze nachten gehad.”

 

Heb je in de toekomst nog dromen of doelen op het gebied van leren en ontwikkelen?
“Ik wil mensen blijven inspireren en een rolmodel zijn. Ik ben van chauffeur naar directeur gegaan door continu het tegendeel te bewijzen. Ook ik heb tegen vooroordelen moeten vechten en veel afwijzingen gehad. Ik wil overbrengen dat je alles kan bereiken wat je wil, als je zelf maar doorzet en in jezelf gelooft.”

Waarom vind je leren en ontwikkelen zo belangrijk?
“Deze branche brengt veel veiligheidsrisco’s met zich mee. Dat is waar de VOMI Academie goed op inspeelt. Ik bekijk deze branche op een bepaalde manier: veel mensen die hier werken hebben moeite met toezicht en hebben vaak school niet afgemaakt. Dit zeg ik met alle respect, want ik behoor zelf tot deze groep. En waar komen deze “doeners” te werk’? Bij bedrijven waar toezicht is, veel regels zijn en een hoop papierwerk, zoals vergunningen en TRA’s zijn. Dan is juist scholing en de vorm waarin deze gegeven wordt belangrijk om de afstand te verkleinen. Door je soft skills te verbeteren, zal de communicatie onderling beter worden en het gedrag veranderen. Waardoor onder andere de veiligheid wordt gewaarborgd.”

 

“Door je softs skills te verbeteren, zal de communicatie onderling beter worden en het gedrag veranderen. Waardoor o.a. de veiligheid wordt gewaarborgd.”

 

Hoe is het leren en ontwikkelen dan nu binnen jullie organisatie georganiseerd? 
“Uit beoordelingsgesprekken komt naar voren of er behoefte is aan verdere ontwikkeling. Als bijvoorbeeld blijkt dat leidinggevende vaardigheden verbeterd kunnen worden, gaan we op zoek naar geschikte opleidingsmogelijkheden. Onze leidinggevende zijn allemaal voormalige chauffeurs die het operationele proces goed begrijpen. Alleen het managen, motiveren, aanspreken van mensen, en het handhaven van consistent leiderschap kunnen aspecten zijn waarop verbetering mogelijk is. De soft- en management skills komen hierin terug. We bespreken altijd de mogelijkheden voor verdere groei in individuele gesprekken. We willen ze echt daarin motiveren en stimuleren.”

Hoe was dit voorheen bijvoorbeeld?
“Voorheen was dat niet goed georganiseerd. Toen ik hier kwam heb ik gelijk aangeboden of ze behoefte hadden aan opleidingen. Daar waren ze heel enthousiast over, alleen werd er nauwelijks iets actiefs mee gedaan. Dan stuurde ik bijvoorbeeld een link van een training van de VOMI Academie door, maar kwam er vaak geen reactie van de medewerkers. Het is een doelgroep die je misschien ook meer aan de hand moet meenemen. Daar zijn we nu ook mee bezig. Ik stimuleer hen persoonlijk door het herhaaldelijk door te geven en als ik dan geen reactie ontvang dan trek ik ze aan de mouw en doen we samen de aanvraag.”

Merk je ook minder verloop binnen de organisatie door meer in te spelen op leren en ontwikkelen? 
“Ik heb een collega die al 30 jaar bij IJTG werkt. Hij was extern gaan solliciteren, omdat hij op een gegeven moment vastliep in zijn eigen functie. Ik ben met hem in gesprek gegaan. We zochten nog een veiligheidskundige, dus heb ik hem een brochure gestuurd. Ik vond dit een passende functie voor hem, omdat hij altijd zo secuur te werk gaat. Doordat hij een passende opleiding is gaan volgen, fleurde hij weer helemaal op. Hij heeft weer een nieuwe uitdaging en gaat vol met enthousiasme naar de lessen. Hij vraagt veel en past dingen gelijk in de praktijk toe. Dan zie je gewoon dat door opleidingen en perspectief te bieden, je mensen kan behouden en motiveren.”

Hoe kwamen jullie bij de VOMI Academie?
“Mijn vorige werkgever, REYM, gaf hun leidinggevenden de mogelijkheid zich verder te ontwikkelen op het gebied van soft skills en vaardigheden door het volgen van trainingen uit de MIM-leerlijn van de VOMI Academie. Ik hoorde positieve verhalen en was onder de indruk van de interactieve trainingen. Wat me vooral aansprak, was de mogelijkheid om samen te komen voor medewerkers uit verschillende bedrijven in dezelfde branche. Ze leren van elkaar in praktijksituaties en ook de trainers komen uit de praktijk dus dat is wel een goede mix. Nu gaat een medewerker het MIM I traject volgen en straks is het ook de bedoeling dat alle leidinggevenden die gaan volgen. Wellicht starten zij met MIM II, omdat ze wat verder zijn en misschien gaan ze uiteindelijk naar Sitemangement of de Opleiding Werkvoorbereiding. Dus daar zit zeker nog rek in!”

 

“Ze leren van elkaar in praktijksituaties en ook de trainers komen uit de praktijk dus dat is wel een goede mix.”

 

Heb je nog tips of een mooie boodschap voor mensen die zich persoonlijk willen ontwikkelen?
“Blijf vooral in jezelf geloven en wees bereid twee keer zo hard te werken. Wacht niet af, maar neem het initiatief. Simpel gezegd, als je om 6 uur moet beginnen, kom dan om half 6. Doe net dat beetje extra. Als je vier dagen werkt, laat zien dat je bereid bent om vijf dagen te werken. Laat zien dat je er bent en meer kunt bijdragen.”

 

“Als je om 6 uur moet beginnen, kom dan om half 6.”